Program

Program Norbergs Naturskyddsförening 2019. Alla är alltid hjärtligt välkomna. Medlem eller inte, nyinflyttad eller urbefolkning, ung eller gammal

Kom ihåg att besöka ängen och naturreservaten runt Norberg. Runt midsommar blommar brudsporrarna på ängen, -en av många fina upplevelser inom räckhåll.

När Vad Var … Kontaktperson:
Onsdag 13 februari Vi bjuder på blåbärssoppa under marschallpromenaden runt sjön Noren. Detta ingår i hälsoveckan. Vi finns vid Näs från kl. 17 Marit Hichens-Bergström
Tisdag 12 mars Årsmöte. i Need Coffee Shop vid Torget. ALLA MEDLEMMAR VÄLKOMNA.
Vi bjuder på fika och tillkännager årets miljöpristagare.
kl. 18:00 Hans Nygren
Söndag 28 april Fagning på ängen. Vi röjer och räfsar av den gamla växtligheten på ängen. Vi behöver ännu fler deltagare för att hålla efter sly som riskerar att invadera ängen. Ta med en fika-korg och delta i arbete och fika efter egen förmåga. Ta också med något att grilla till kvällen. Vi tänder en grill kl 18 och fortsätter under kvällen med att se och lyssna på morkullor och trastar… Karsbo äng från kl. 16 Hans Nygren et al.
Söndag 28 april …Trast- och morkullekväll. Detta är en ny tradition som ger oss mycket glädje. Tag med fika, kanske något att grilla och en varm tröja. Samling på Karsbo äng kl. 20:00 Hans Nygren et al.
Onsdag 5 juni Naturvårdsområden i Norberg. . Vi gör en kvällstur till brandområdet Hälleskogsbrännan. De som vill stannar och njuter av naturnatta. Vi planerar att tända en brasa. Ta med matsäck och något du vill grilla Samling på torget kl 19 Hans Nygren
Lördag 6 juli Floravandring i Klackberg. Aktiviteten ingår i #järnrutten, en ekomuseumvecka i början av juli. Följ annonsering i Norbergsbladet och i kommunens aktivitetskalender. Vid Gröndalslaven kl. 15 Hans Nygren
Söndag 25 augusti Slåtterdag på Karsboängen – som vanligt! Alla är välkomna att delta efter förmåga. Redskap finns på plats. Det finns tid för medhavd fika också. Samling på ängen från kl. 10:00 Hans Nygren
Söndag 15 september Hösteftermiddag ute i Norbergs skogar. Vi bjuder på brasa och en matbit någonstans i området. Samling på torget kl 15:00 Anders Lindquist